Twee weken geleden in m’n blog over over de Zomer Zonder Vliegen (die ik voor mezelf heb verlengd tot ruim een jaar) vertelde ik dat ik wilde uitzoeken of het op de een of andere manier mogelijk is om in het najaar zonder te vliegen in Athene te komen om daar een oud-collega op te zoeken. Nou is Athene nogal een eindje vanaf hier, een kleine 3000 km, dus ik had geen idee of daar een beetje fatsoenlijk met de trein of bus te komen is. Ik heb er best wat voor over, ik vind het echt een leuk idee om over land naar Athene te reizen om zo te laten zien dat het ook anders kan dan vliegen, maar er zit natuurijk wel een limiet aan hoe lang ik in een bus/trein wil zitten en hoeveel geld ik ervoor over heb.
Ik ben gister begonnen met het uitzoekwerk, wat in ieder geval bevestigd heeft dat een trein- of busreis plannen die door meerdere landen in Europa gaat nog niet zo eenvoudig is. Ik heb een paar uur achter de laptop gezeten en een hoop informatie verzameld, maar weet nog niet alles wat ik wil weten. Dit is wat ik tot nu toe heb gevonden.
Vliegtuig
Allereerst voor de vergelijking even wat het vliegtuig zou kosten. Op 19 oktober (de fictieve datum die ik steeds heb gebruikt, geen idee nog of dat echt is wanneer ik ga) kan je volgens Skyscanner voor 142 van Amsterdam naar Athene vliegen, enkele reis. Vanaf Eindhoven kan het nog een stuk goedkoper (vanaf 63 euro), maar dan moet ik daar eerst nog zien te komen, wat nog weer wat extra kost aan trein en bus. Ik kan in ongeveer een half uur op Schiphol of Rotterdam Airport zijn, en Eindhoven doe ik ruim twee uur over, dus daar heb ik nog nooit vandaan gevlogen.
Vliegen van Schiphol of Eindhoven naar Athene duurt 3 uur en 15 minuten. Daar komt dan nog wachttijd op het vliegveld en reistijd van en naar het vliegveld bij, maar zelfs als ik voor de goedkopere optie kies en naar Eindhoven ga, ben ik met gemak dezelfde dag nog in Athene. Dat is bij de trein en bus wel anders natuurlijk. Hierdoor besef ik me ineens hoe gemakkelijk ik over afstanden ben gaan denken. Je vliegt overal zo makkelijk heen!
Trein
De mogelijkheden per trein uitzoeken was een stuk ingewikkelder. Was er maar zoiets als een Railscanner, een website die net als Skyscanner alle treinen van alle maatschappijen met de bijbehorende kosten heeft verzameld… Linda van Zaailingen had in ieder geval al het voorwerk voor me gedaan en de verschillende websites getest en verzameld in een blog. Ik heb dezelfde websites geprobeerd en kwam grotendeels tot dezelfde conclusies.
Aan de site van NS International had ik niet zo veel. Dat ik daar naar Athene niks vond, verbaasde me op zich niet. Ik had al gelezen dat treinen binnen Griekenland een verhaal apart zijn. Maar ook naar Thessaloniki in het noorden van Griekenland vond ik daar niks, ook niet als ik op een eerdere datum dan 19 oktober zocht (voor sommige treinen kun je pas korter van tevoren boeken). De site van de Deutsche Bahn was een stuk behulpzamer, daar heb ik tot aan Thessaloniki een treinreis kunnen vinden die nog best doable lijkt. Op vrijdagochtend vertrekken in Den Haag om 7:38 en die zelfde avond aankomen in Boedapest om 22:10 (met onderweg overstappen in Utrecht, Frankfurt en Wenen). Daar vervolgens een nachtje slapen en op zaterdagochtend om 8:06 weer vertrekken uit Boedapest en met een overstap in Belgrado in de middag uiteindelijk op zondagochtend om 10:08 in Thessaloniki aankomen.
Wat dit grapje gaat kosten, is dan nog weer totaal onduidelijk. Bij de Deutsche Bahn, de enige site waar ik deze hele reis heb kunnen vinden, kunnen ze hiervoor geen prijs geven. Bij de NS heb ik op delen van de reis gezocht, en het enige wat ik heb kunnen vinden is dat het deel tot aan Wenen 199,90 zou kosten. Aangezien dat nog niet eens de helft van de reis is, heb ik zo het vermoeden dat alles bij elkaar best duur is.
Naar aanleiding van m’n vorige blog was ik getipt om ook eens te kijken naar Interrail tickets. Je kunt bijvoorbeeld voor 269 euro binnen 15 dagen vijf dagen met de trein reizen binnen Europa. Dat zou dus een optie kunnen zijn, dan zou ik ook een deel van de terugreis met het Interrail ticket kunnen doen (ik zou in totaal op zes treinreisdagen komen, drie voor de heenweg en drie voor de terugweg), maar voor bepaalde snelle treinen betaal je een toeslag. En ik vermoed dat dat nou juist de treinen zijn die ik zou nemen. Ik kon dat niet duidelijk vinden, en ook niet hoeveel de toeslag zou zijn dan, de planner op de Interrail-website werkte niet mee.
Ook Happyrail (de planner van de Treinreiswinkel) en Loco2 konden geen reis naar Thessaloniki vinden en Trainline herkende Thessaloniki zelfs überhaupt niet als bestemming. Dat laatste vond ik erg jammer, want verder vond ik de planner van Trainline absoluut de meest gebruiksvriendelijke van alle sites die ik heb bekeken. Bovendien laten ze daar niet alleen opties per trein, maar ook per bus zien, waardoor je makkelijker kunt vergelijken.
Bus
Want met de bus is ook een optie. Ik heb bijvoorbeeld gevonden dat ik met de Flixbus van Den Haag naar Sofia kan, voor maar 75,98. Dan zit je wel van vrijdagochtend 7:45 uur tot zaterdagavond 23:40 in de bus, in totaal bijna 39 uur. In Sofia kan ik dan even een pauze nemen, want de bus die nu heb gevonden van Sofia naar Athene vertrekt pas om 17:00 uur op zondag, en komt maandagochtend om 5:30 in Athene aan (ik heb nog niet echt verder gezocht of er geen eerdere bussen zijn). In totaal zijn de kosten voor de hele reis met de bus dan 121,50, wat in ieder geval goedkoper is dan vliegen vanaf Schiphol en denk ik ook een heel stuk goedkoper dan met de treinreis die ik heb gevonden. Maar of ik nou heel blij word van zo lang in de bus, en ook twee keer een hele nacht doorbrengen in de bus?
Google maps gaf trouwens nog een totaal andere route met de bus, via Berlijn, waarbij je op vrijdagavond vertrekt uit Den Haag en maandagochtend in Athene aankomt, oftewel drie nachten achter elkaar in de bus. Ik heb nog gekeken of het zin had om dan eerst met de trein naar Berlijn te gaan op vrijdag en dan daar een nachtje te slapen, maar dan zit je vervolgens alsnog van zaterdagochtend tot maandagochtend in de bus.
Voorlopige conclusie
Het kan zijn dat er nog betere opties zijn voor het stuk vanaf Sofia, waardoor ik niet tot zondagavond daar hoef te wachten en ook naar het stuk van Thessaloniki naar Athene als ik met de trein zou gaan heb ik nog niet echt goed gekeken (dat schijnt in ieder geval wel met de trein te kunnen, maar ook met de bus). Daar kijk ik later nog even naar, net als naar de optie om een deel met de trein te combineren met een deel met de bus. En tot nu toe heb ik ook alleen nog maar naar een heenreis gekeken, maar ik moet natuurlijk ook nog weer terug.
Het lijkt er nu in ieder geval op dat ik prima betaalbaar met de bus kan gaan, maar dan is de vraag of ik wel zo lang in een bus wil zitten, helemaal omdat ik een bus niet zo veel kan (ik kan niet lezen of een film kijken omdat ik dan wagenziek word, in de trein gaat dat wel prima). Met de trein kan het dan weer best op een acceptabele manier, waarbij ik vrijdagnacht overnacht in Boedapest en zaterdagnacht in de trein, en vervolgens op zondag al in Athene kan zijn in plaats van pas op maandagochtend. Daarvan is alleen de vraag wat dat dan wel niet gaat kosten. Om te beginnen ga ik dus eerst maar eens de Treinreiswinkel mailen en vragen om een offerte voor de reis die ik heb gevonden bij de Deutsche Bahn, en ook vragen of een Interrail-pas misschien een optie is. Ietsje meer betalen voor het comfort van de trein wil ik namelijk best, maar het moet wel leuk blijven. Wordt vervolgd dus als ik meer informatie heb!
[Deel 2, deel 3, deel 4 en deel 5 van de zoektocht staan inmiddels ook online.]
[Ondertussen ben ik in Athene geweest en staan er verslagen van de heenweg en de terugweg op m’n blog.]
Heb je de website van de Duitse spoorwegen gecheckt? Die hebben meestal wel de beste routeplanner, al was dat toen ik lang geleden naar Servië ging voor de Balkan net niet het geval. Ik heb toen een Eurolines bus genomen van Belgrado naar Antwerpen en die zou 30 uur onderweg zijn, maar dat waren er uiteindelijk “maar” 24 dus kan soms meevallen. Maar Athene is natuurlijk nog wel een stuk verder.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik zie nu dat je dat inderdaad al gedaan hebt, beter eerst grondig lezen (en niet diagonaal) voor ik reageer …
LikeGeliked door 1 persoon
Haha, geeft niet hoor! De site van de Duitse spoorwegen was absoluut het handigst qua planner in dit geval. Alleen jammer dat er geen kosten bij stonden.
LikeGeliked door 1 persoon
Je Facebook ontploft met tips, super leuk! Dat je de route via Italië niet vond is niet zo raar, want de boot zit vaak niet in zo’n routeplanner. Die treinreis via Belgrado klinkt ook best prima eigenlijk! Ik zou wel denken dat het tweede deel goedkoper zal zijn dan het eerste deel, omdat Duitsland vrij duur is. Alleen heb je misschien al snel een probleem als je ergens een aansluiting mist. Vorig jaar naar Oostenrijk misten we een aansluiting, maar dan konden we een uurtje later gewoon op de volgende trein. Als je afhankelijk bent van treinen in de late avond en ’s nachts zou ik het wel heel ruim plannen. Benieuwd wat de Treinreiswinkel je kan adviseren!
LikeGeliked door 1 persoon
Ja inderdaad! Ik heb voorlopig wel weer wat om verder uit te zoeken. Echt heel fijn klinkt die route via Italië, op een boot lijkt me veel leuker dan in de bus en dan kom ik onderweg ook nog eens op allemaal plekken waar ik nog nooit ben geweest.
LikeLike
Je zou ook je vlucht kilometers kunnen compenseren, wellicht? Door andere dingen niet te doen?
LikeGeliked door 1 persoon
Dat is haast niet te doen. Je moet echt heel veel laten om de impact van een vlucht te compenseren. Er zijn bijvoorbeeld mensen die hun vakantie compenseren door een heel jaar geen vlees te eten. Ik eet al geen vlees en koop ook weinig nieuwe spullen (de twee dingen die naast vliegen het meeste impact hebben), en ik wil niet dat ik alles wat ik goed doe, meteen weer te niet doe door te gaan vliegen. De reis naar Athene is puur voor de leuk, dus dat vind ik het niet waard.
LikeLike
Wat een zoekwerk haha! Ik ben benieuwd naar het vervolg 🙂
LikeGeliked door 1 persoon
Ik heb nu alweer zoveel tips gekregen over andere routes, dat ik nog wel weer een dag research kan gaan doen. Maar ik word wel steeds enthousiaster over het idee, dus alleen maar leuk!
LikeLike
Ik ben vorig jaar wezen Interrailen, en je kunt nog steeds heel veel snelle treinen pakken zonder toeslag. Sowieso die naar Frankfurt en Wenen. Je hebt een app van Interrail waarin je makkelijk kunt zien in welke trein je wel en niet kunt.
LikeGeliked door 1 persoon
Dank je, dat klinkt hoopvol! Ik ga ernaar kijken. Ik heb op Facebook ook veel tips gekeken, dus ik ga denk ik dit weekend weer verder met m’n uitzoekwerk. 🙂
LikeLike