Groene Challenge – Athene zonder vliegen? – Deel 2

Op dit moment ben ik een weekje op een huis en vijf katten aan het passen aan de Maarsseveense Plassen. De omgeving hier is echt prachtig. Zo zie je maar, je hoeft helemaal niet ver weg met het vliegtuig, ook op 70 km van huis kan je echt helemaal het vakantiegevoel hebben (en door het op deze manier te doen, is het het nog eens extreem low-budget). Een mooie plek dus om eindelijk verder te gaan met m’n research naar hoe ik (op een enigszins comfortabele en betaalbare manier) zonder te vliegen in Athene kan komen. 

Tijdens het eerste deel van m’n uitzoekwerk vond ik grof gezien twee mogelijkheden. Allereerst per trein via de Balkan, met een nacht in Boedapest, wat best een acceptabele reis leek. Deze optie heeft twee nadelen: er zitten veel overstappen in de reis, wat het risico op het missen van een aansluiting groot maakt, en mijn eerste indruk was dat dit ook best wel eens een dure optie zou kunnen zijn. Optie twee, met de bus, is een stuk voordeliger, maar dan moet je wel onacceptabel lang achterelkaar in de bus zitten, waardoor ik waarschijnlijk totaal gebroken in Athene aan zou komen. Dat leek het me niet waard.  

Toen ik m’n voorlopige bevindingen online zette, kreeg ik echt van alle kanten dezelfde tip over een route die ik zelf helemaal niet had bedacht, en ook niet gevonden in alle planners die ik had uitgeprobeerd: met de trein naar Italië en vanuit daar met de boot naar Griekenland. Zo zie je maar dat blind op de treinreisplanners varen (no pun intended) geen goed idee is. Bootreizen zitten er bijvoorbeeld niet in. Deze route via Italië klinkt leuk, en het idee van een deel per boot lijkt me ook wel wat, dus hier ben ik verder gegaan met m’n uitzoekwerk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik had de vorige keer gezegd dat ik de Treinreiswinkel zou mailen voor een prijsopgave voor de route via Boedapest, omdat ik online geen kosten kon vinden, maar ik had dat nog even uitgesteld omdat ik eerst even de mogelijkheden via Italië wou bekijken en dan in één keer kon vragen om de informatie voor beide routes. Wie weet is het wel een optie om de ene kant langs heen te gaan en de andere kant langs terug. Naar een terugweg had ik tijdens m’n eerste research namelijk nog niet eens gekeken.

De beste tip die ik, naast de vele tips over de route via Italië, trouwens kreeg was de website the Man in Seat 61. Op die site is echt alle mogelijke info verzameld over reizen per trein, op allerlei trajecten over de hele wereld. Precies wat het uitzoekwerk via de planners frustrerend maakt, omdat je daar informatie mist, vind je op Seat61 wel. Daar linkt de pagina over de reis van Amsterdam naar Athene bijvoorbeeld door naar de verschillende routes voor het deel van Amsterdam naar Milaan, maar vind je ook informatie over waar je welke tickets het beste kunt kopen, hoe je van het station naar de haven komt, hoeveel overstaptijd er waar nodig is, hoe comfortabel een trein is en of er catering aan boord is, etc, etc. Ik kan echt iedereen aanraden om eens op deze site te kijken, als je overweegt om een treinreis te boeken in plaats van een vlucht! (#nospon)

Maar goed, de optie via Italië en dan de boot naar Griekenland dus. Ik begin even bij het eind van de reis (puur omdat dat deel van de reis het overzichtelijkst is). Met de boot vanuit Italië kom je aan in Patras in het zuid-westen van Griekenland. Vanaf daar is het naar Athene nog maar ruim drie uur met de bus en trein. Dat klinkt prima te doen! De boot naar Patras kun je nemen vanaf Bari in Zuid-Italië, of vanaf Venetië. Het leek me in eerste instantie leuk om via Venetië te gaan omdat ik daar nog nooit ben geweest, maar die boot blijkt op nogal onhandige tijden te gaan, en ook lang niet elke dag. Heen verterkt ie vanaf Venetië om 4:30 en als ik terug via deze route zou gaan, zou ik in Venetië aankomen om 1:30. Allebei niet echt praktisch of goed voor je nachtrust!  

IMG_3816

De nachtboot vanaf Bari, vertrekkend om 19:30 en aankomend in Patras om 13:00, heeft duidelijk veel fijnere tijden (op zondag zijn de tijden anders, maar de rest van de week gaat deze nachtboot dagelijks). Dit lijkt duidelijk een betere optie dan vanaf Venetië. Op deze boot zijn (voor ongeveer 60 euro extra) ook bedden te boeken. Klinkt best comfortabel dus! De stap daarvoor is met de trein van Milaan naar Bari. Ook die is duidelijk. ’s Ochtends vertrek je om 7:35 met een rechtstreekse trein naar Bari, waar je aankomt om 15:21, met ruime tijd om over te stappen op de boot. 

Maar de eerste stap op de eerste reisdag, van Den Haag naar Milaan, daar wordt het weer wat ingewikkelder. Dat kan namelijk via verschillende routes, met elk z’n eigen voor- en nadelen. Het kan via Parijs, waar je vervolgens een rechtstreekse trein naar Milaan neemt. Daarvoor moet je binnen Parijs wel van het ene station naar het andere met de metro. Dat vind ik op zich niet zo’n probleem, ik ben vaak genoeg met de metro in Parijs geweest, ik weet hoe die werkt. Maar een ander nadeel is dat deze route best duur lijkt, als is het lastig vergelijken met alle losse onderdelen van de reis die je bij elkaar op moet tellen, waarvan de prijzen ook nogal wisselend zijn, afhankelijk van bijvoorbeeld het tijdstip van reizen en het moment van boeken. 

Een andere optie is via Basel. Met hulp van Seat 61 weet ik nu dat dat met maar één overstap kan, alleen die in Basel. Of nou ja, vanaf Amsterdam dan, voor mij zijn het er twee omdat ik vanuit Den Haag nog moet overstappen in Utrecht op de ICE. Omdat de overstap in Basel nogal ruim is, geven geen van de planners die ik heb geprobeerd deze optie. Ze geven allemaal andere opties, met veel vaker overstappen. De optie van Seat 61 klinkt echt veel comfortabeler. Zo zie je maar, als je je reis opsplitst tijdens het plannen vind je misschien nog wel comfortabelere verbindingen. 

Zowel bij de optie via Basel als via Parijs, overnacht je de eerste nacht van de reis in Milaan en vertrek je de volgende ochtend weer. Maar er is ook nog een optie via München, waarbij je minder vroeg uit Nederland hoeft te vertrekken op dag 1, en vervolgens een nachttrein van München naar Milaan neemt. Dat scheelt de kosten van een overnachting in Milaan. Je mist dan alleen wel de trein naar Bari die je nodig hebt om op tijd te zijn voor de boot (waarvoor je twee uur van tevoren moet inchecken), dus de optie via München werkt volgens mij alleen als je vanaf Venetië de boot neemt, en niet vanaf Bari. (Hier kom ik net achter terwijl ik deze alinea schrijf, dus deze route schrap ik denk ik maar even, dat scheelt weer keuzes.)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De opties via Basel en Parijs naar Milaan klinken wat mij betreft allebei prima qua comfort. Het is beide weinig overstappen (of in Utrecht en Basel, of in Rotterdam en in Parijs van de trein naar de metro en weer terug naar de trein). Dan gaat het dus om welk van de twee goedkoper is, en dat is weer een beetje een lastig punt. Ik kan alle delen los boeken, maar het zou best kunnen dat een Interrailpas voor Europa, of wellicht alleen voor Italië (de ferry van Italië naar Griekenland kun je daar ook mee nemen), voordeliger is. 

De reis an sich kan ik nu steeds beter voor me zien. De eerste dag in de trein naar Milaan (via Basel of Parijs), daar een nachtje slapen, de volgende dag de trein naar Bari, daar ’s avonds op de boot naar Griekenland, waar ik op dag 3 ’s middags om 13:00 zou aankomen in Patras en dan nog een uur of drie nodig heb om in Athene te komen. Dit is allemaal zonder nachten doorhalen in bussen of aankomen of vertrekken op onmogelijke tijden. Eigenlijk is de belangrijkste vraag nu nog wat dit me gaat kosten, en of dat ook nog een beetje in verhouding is. Om dat uit te zoeken ga ik nu dus echt de Treinreiswinkel mailen!

[Deel 3deel 4 en deel 5 van de zoektocht staan inmiddels ook online.]

[Ondertussen ben ik in Athene geweest en staan er verslagen van de heenweg en de terugweg op m’n blog.]

15 gedachten over “Groene Challenge – Athene zonder vliegen? – Deel 2

  1. Lalagè schreef:

    Wat een uitzoekwerk kan dat zijn hè… maar het levert wel een bijzondere reis op! Ik vind het altijd heerlijk om met de trein te reizen en naar buiten te kijken of een boek te lezen. Uiteraard hebben we ook al het nodige meegemaakt met vertragingen, maar uiteindelijk komt je heus wel aan.

    • Sanne - Het Grote Groene Geluk schreef:

      Ja, het is een hoop uitzoekwerk, maar ik begin er lol in te krijgen nu het resultaat lijkt te hebben! Inderdaad, in de trein kun je heerlijk ontspannen met een boek, wat voor mij echt een groot voordeel is ten opzichte van een bus of de auto (dan word ik namelijk wagenziek als ik lees).

  2. Linda - Zaailingen schreef:

    Jaaa, ik word hier nog blijer van dan jij (want ik hoef niet te kiezen, haha). The man in seat 61 is fantastisch hè? Daar vind je echt precies alles wat je wil weten. Ook of je voor bepaalde landen je kaartjes wel of niet van tevoren moet boeken enzo.
    Wij hebben zelf net ook Utrecht – Milaan geboekt via Basel. Op de heenweg maken we nog een ommetje in Zwitserland voor de leuk. Leek me de beste verbinding en was ook goedkoper dan via Parijs, maar dat kan natuurlijk van moment tot moment variëren. Ik was ook verbaasd hoe snel je van Milaan naar Bari kan met die hogesnelheidslijnen daar. Super handig!
    Via Italië lijkt me het snelste en meest comfortabel, maar als je zo naar die routes zit te kijken wil je ze vanzelf allemaal uitproberen 😉

    • Sanne - Het Grote Groene Geluk schreef:

      Ja echt geweldig! Waarom kende ik die site nog niet? Ik ga ‘m vanaf nu overal verkondigen als de eerste plek om te kijken als je internationaal met de trein wil. 🙂
      Wat leuk, dat jullie ook net de trein naar Milaan hebben geboekt. Doen jullie ook de optie die Seat 61 noemt, met de lange overstap in Basel en verder zonder overstappen? Oh nee wacht, je zegt dat je nog een ommetje in Zwitserland erbij doet. Dat is ook het fijne van met de trein, je kunt het heel makkelijk opsplitsen. Ik zat zelf al te denken aan een dagje Parijs erbij, mocht ik via Parijs gaan.

      • Linda - Zaailingen schreef:

        Omdat ik nog niet toegekomen ben aan mijn blogs over handige websites voor treinreizigers, haha. Maar deze website is wel met stip de belangrijkste, dus goed dat die je getipt was.

        Op de heenweg doen we na Basel nog een klein stukje binnen Zwitserland. Inderdaad met ruime overstap, maar dat stukje lukt anders ook nog wel met een latere trein. Op de terugweg hebben we geloof ik een iets kortere overstap, dus dat wordt nog spannend. De andere opties waren met nog kortere overstappen in Duitsland en later op de dag, dus dat leek ons nog riskanter, want in Duitsland heb je vaak vertraging en dan komen we misschien niet meer thuis. Het viel ons trouwens op dat de treinkaartjes vaak drie dagen geldig zijn, dus dan kun je best veel aansluitingen missen en alsnog voor hetzelfde geld thuiskomen 😉

  3. Anja schreef:

    Just so you know: ik reis voor m’n werk regelmatig met de ICE en hoewel de Duitsers erg stipt zijn, is het internationale traject (Brussel-DE of Amsterdam-Utrecht-DE) zelden zonder problemen. Meestal kom ik een half uur tot een uur later aan voor korte stukken (t/m Keulen).

  4. Sara schreef:

    Leuk om zo jouw zoektocht mee te krijgen. Ik wil ook nog heel graag een keer naar Griekenland en ga deze blogs tegen die tijd er zeker weer bij pakken 🙂

    Het feit dat je als je de reis opsplitst soms betere opties te zien krijgt ervaar ik ook al binnen Nederland. Er zijn nu veel werkzaamheden waardoor er allerlei overstappen met bussen worden aangeraden maar als ik de reis zelf opsplits komen er veel aangenamere, met maar een overstap en niet eens langer durende, opties tevoorschijn 😊

Geef een reactie