Groene Challenge – Athene zonder vliegen! – Deel 5

Na m’n blog van drie weken geleden, waarin ik vertelde dat ik definitief zonder vliegen naar Athene zou gaan en m’n interrail-ticket had besteld, ben ik enthousiast aan het regelen gegaan. Ik had de heen- en de terugweg zo uitvoerig geresearcht, ik wist nu precies welke treinen en boot ik moest nemen en wat het me zou gaan kosten. Dacht ik. Maar er doken toch nog weer wat nieuwe obstakels op. Het gevolg daarvan is dat ik alsnog een nacht in een bus zit op de terugweg. En dan heeft de NS voor tijdens de heenweg ook ineens nog werkzaamheden gepland.

De meeste delen van m’n reis moesten gereserveerd worden, of omdat reservering voor dat traject verplicht is, of omdat ik anders het risico loop dat ik bijvoorbeeld van Utrecht tot Basel moet staan. Ook daar ging weer een hoop tijd in zitten, omdat het allemaal in verschillende systemen moest, die niet allemaal even gebruiksvriendelijk zijn. Nou had ik het meeste wel via de twee systemen van Interrail kunnen reserveren, maar daar betaal je per reservering een toeslag, dus de stukken die ik bijvoorbeeld via de site van de Italiaanse en Duitse spoorwegen kon reserveren, heb ik toch rechtstreeks daar gedaan.

Maar goed, ook dat was allemaal gelukt na wat gemopper en gepruts met websites en voor alle stukken van de reis had ik vorige week een papieren ticket of een digitale bevestiging bij elkaar verzameld. Op één traject na, de nachttrein van Thessaloniki in het noorden van Griekenland naar Belgrado. Die trein was namelijk alleen te reserveren via een call centre van de Servische spoorwegen (of in Thessaloniki zelf, aan het loket), en dat had ik nog even voor me uit geschoven. Dat soort telefoontjes is niet echt m’n hobby. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Afgelopen vrijdag heb ik eindelijk de telefoon gepakt en Servië gebeld. Dat ging wel zo ongeveer als ik had verwacht. Bij call centre één kreeg ik een Servisch bandje waarvan ik net genoeg begreep om te weten wat ik moest doen om een persoon aan de lijn te krijgen. De persoon sprak vervolgens geen Engels. Gelukkig was er ook nog een tweede telefoonnummer om te proberen. Deze mevrouw sprak wel Engels, en gaf me een mailadres waar ik maar heen moest mailen voor m’n reservering. Dat mailadres werkte vervolgens niet. Toen ik nog een keer belde en zei dat het adres niet klopte, werd de mevrouw boos, ondanks dat ik zei dat ik het waarschijnlijk verkeerd had verstaan. Ze spelde nog een keer exact hetzelfde en hing op. Dan maar een mailtje naar het algemene adres van de Servische spoorwegen. Daar kwam eind van de dag zowaar een antwoord op, maar dat was niet helemaal het antwoord dat ik had verwacht: de trein die ik wilde reserveren ging niet.

Weten jullie nog, dat ik de vorige keer vertelde dat ik één trein eerst alleen bij de Deutsche Bahn kon vinden, en nergens anders? Dat was deze trein van Thessaloniki naar Belgrado. Ik had er toen al een beetje m’n twijfels bij, tot ik ’m ook vond bij de Servische spoorwegen zelf. De trein ging vanwege werkzaamheden namelijk niet naar Belgrado Centar, maar naar een station aan de rand van Belgrado, waardoor ik ’m eerder niet had kunnen vinden. De trein van Thessaloniki naar Topcider stond gewoon in de planner, ook voor 1 november, de datum dat ik ’m wou nemen. Dat heb ik eind september driedubbel gecheckt. Maar wat blijkt, dat is een seizoenstrein die na 1 oktober niet meer rijdt. En blijkbaar geeft de planner ’m tot 1 oktober gewoon als optie, ook als je een reis plant voor na 1 oktober. Hoe ik dat had moeten weten is me een raadsel. 

Toen ik deze informatie eenmaal goed tot me door had laten dringen, zonk de moed me wel even in de schoenen. Alle andere delen van de terugweg vanaf Belgrado naar huis waren al gereserveerd. De enige andere optie met de trein van Thessaloniki naar Belgrado die ik kon vinden was met langzame treinen via Sofia, waardoor m’n reis twee dagen langer zou duren. Dat ging ’m dus niet worden. Er bleven nog twee opties over. Of de terugweg toch ook via Italië en de boot, of met de bus naar Belgrado. Allebei niet echt wat ik wilde.

IMG_4151 3

Net toen ik dacht dat alles tegen zat, had ik toch ook nog weer een beetje mazzel. Precies alleen op donderdag, de dag dat ik aan m’n terugreis wou beginnen, gaat er een rechtstreekse bus van Thessaloniki naar Belgrado op een gunstig tijdstip. Ik kan nu zelfs wat later vertrekken uit Athene dan ik voor de trein had gemoeten. En de overstap in Belgrado is nu ook twee uur ruimer, wat ik ook wel prettig vind. Dat ik alsnog een hele nacht in een bus zit, waarvan ik van tevoren toch echt had besloten dat ik dat niet wilde, dat negeer ik maar even. En dat ik ook nog weer extra geld kwijt ben aan de bus ook. De terugreis omgooien naar de andere route had nog meer geld gekost, voor weer een nacht op de boot, alle nieuwe reserveringen en waarschijnlijk ook weer een overnachting ergens. Ik was trouwens ook heel blij dat ik er niet pas aan het loket in Thessaloniki achter was gekomen dat de trein niet ging.

Toen ik net de bus had geboekt en dacht dat ik alles weer op de rit had, kwam de NS ook nog met een leuk plan. Toen ik eind september nog eens m’n eerste traject van de heenweg opzocht, van Den Haag naar Basel, was er nog niks aan de hand. Maar nu ineens zijn er werkzaamheden tussen Den Haag en Utrecht, waardoor ik de trein naar Basel niet om 8 uur ’s ochtends in Utrecht moet nemen, maar om half 8 in Amsterdam, wat betekent dat ik rond 6 uur al thuis moet vertrekken, een uur eerder dan ik van plan was. Niet het eind van de wereld, maar echt heel blij werd ik er niet van.

Ik begon aan m’n plan om zonder vliegen naar Athene te gaan met het idee dat ik wilde laten zien dat dat ook mogelijk was. Ik besef me dat ik op dit moment niet echt een heel aantrekkelijk beeld van deze optie schets, maar ondanks al het gedoe vooraf denk ik nog steeds dat deze reis een geweldig avontuur gaat worden. Een reis waar ik nog lang aan terug ga denken, terwijl een retourtje met het vliegtuig waarschijnlijk niet heel memorabel zou zijn. Morgen over een week vertrek ik al, en dan zal ik jullie via Instagram op de hoogte houden van de reis. Achteraf volgt er hier natuurlijk ook een uitgebreid verslag.

11 gedachtes over “Groene Challenge – Athene zonder vliegen! – Deel 5

    • Sanne - Het Grote Groene Geluk zegt:

      Hoi Reinder,

      Ik heb van tevoren heel veel opties en websites bekeken, ook die jij noemt. Het bleek al snel met een interrail-ticket goedkoper dan alle trajecten los boeken, waardoor boeken van tickets via Happyrail of Trainline geen zin had, anders had ik dat mogelijk wel gedaan.

      Bovendien laten die planners wel veel informatie zien, maar niet alles. De heenweg ga ik bijvoorbeeld met de boot via Italië. Dat die route überhaupt bestaat weet ik alleen via tips op Facebook, die kwam uit geen enkele planner (en ik heb er echt veel gedaan).

      Bij de Treinreiswinkel heb ik toen ik begon met zoeken ook een offerte opgevraagd, maar toen ik had besloten dat ik via Interrail zou gaan, leek het me niet heel veel toegevoegde waarde hebben als zij dat voor mij zouden kopen en de trajecten reserveren als ik dat zelf ook rechtstreeks bij Interrail kon. Overigens had ook de Treinreiswinkel de trein vanaf Thessaloniki gewoon op de offerte staan, dus bij hen was het op dat moment ook nog niet bekend dat die na 1 oktober niet meer zou gaan.

      Groet,

      Sanne

      Like

  1. rrustema zegt:

    De Treinreiswinkel heeft het reserveren gebaseerd op hun ervaringen. Dus ze weten bijvoorbeeld op welke dag de goedkope tickets bij welke maatschappijen beschikbaar komen. De seconde dat dat gebeurt slaan ze gelijk toe voor de klanten die de trajecten willen boeken. Dat kan je als individu niet achter komen. En dat de Treinreiswinkel die reis op de offerte had staan wil nog niet zeggen dat je die uiteindelijk ook zou krijgen. Bij het daadwerkelijke boeken waren zij er net zoals jij wel achtergekomen wat er aan de hand was.

    Een route met een veerboot is gesneden koek voor ze, al zolang als ze bestaan. Ze kunnen zelfs kortingen bedingen voor bepaalde veerboten gebaseerd op bepaalde tickets.

    Like

    • Sanne - Het Grote Groene Geluk zegt:

      Mag ik vragen wat jouw relatie met de Treinreiswinkel is? Ik begin te vermoeden dat je op z’n minst aandelen hebt…

      Hoe dan ook, ik heb op jouw verzoek uitgelegd waarom ik in dit geval heb gekozen voor rechtstreeks boeken bij Interrail i.p.v. via de Treinreiswinkel een Interrail-ticket te kopen (ook zij zeiden namelijk dat een Interrail goedkoper zou zijn dan losse tickets). Als het om losse tickets was gegaan, had ik wellicht een andere keuze gemaakt, maar dat is nu speculeren, omdat die situatie niet zo was. Verder hoef ik me denk ik niet te verantwoorden waarom ik wel of niet bij een bepaald bedrijf boek.

      Ik wil wel graag nog even een paar dingen recht zetten waarvan ik denk dat je ze verkeerd hebt begrepen. Ik heb bijvoorbeeld niet gezegd dat de Treinreiswinkel geen veerboten zou kunnen boeken. Ik zei alleen dat routes met veerboten in de online planners, onder andere de twee die jij noemde, niet te vinden zijn.

      Waar ik het over reserveringen had, bedoelde ik het reserveren van zitplaatsen/bedden op trajecten waar een reservering voor houders van een Interrail-ticket verplicht of gewenst is. Als ik me niet vergis, staan de tarieven daarvoor vast. Ik heb het dus niet over wat jij nu noemt, het op het juiste moment het zo goedkoop mogelijke treinticket boeken.

      Met m’n opmerking dat de Treinreiswinkel ook de nachttrein vanaf Thessaloniki op de offerte had staan, bedoelde ik niet dat zij niet goed op de hoogte waren, maar dat dat laat zien dat de informatie dat die trein niet rijdt na 1 oktober op dat moment nog bij niemand bekend was, zelfs niet bij de Treinreiswinkel. Hoe ik het ook geboekt zou hebben, op het moment dat ik besloot om te gaan nam ik die beslissing op basis van de route die op dat moment mogelijk leek, maar dat nu dus niet blijkt te zijn.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s